ΠΑΙΔΕΙΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η
εκπαίδευση, ειδική και γενική, για να γίνει ουσιαστικό συστατικό μιάς
ανθρωπιστικής και δημοκρατικής παιδείας θα πρέπει κύρια:
Να αποσκοπεί στην απελευθέρωση και έκφραση των
δημιουργικών ικανοτήτων κάθε ανθρώπου μέσω της αμφισβήτησης, της έρευνας και
του πειραματισμού δηλαδή μέσω της ενεργητικής συμμετοχής.
Να συντελεί στη βαθειά γνώση του σωματικού, πνευματικού και συναισθηματικού εαυτού και του
κόσμου που τον περιέχει, τόσο των επί μέρους στοιχείων τους όσο και της
διασύνδεσής τους σε μια ολότητα.
Να εστιάζει στην ποιότητα των γνώσεων και όχι στην
ποσότητα.
Να κάνει τη γνώση μια διαδικασία ανακάλυψης κύρια και
όχι αποκάλυψης.
Να γεφυρώνει τη λογική με τη φαντασία μέσω της τέχνης.
Να ενώνει τον άνθρωπο με τη Φύση καθιστώντας την τόπο
μάθησης, πέρα από τις αίθουσες διδασκαλίας που ως σήμερα λειτουργούν κυρίως ως
χώροι εγκλεισμού.
Να απελευθερώνει από προκαταλήψεις, ιδεοληψίες,
εξαρτήσεις και αυτοματισμούς που δημιουργούνται από άγνοια της κίνησης του
εσωτερικού και εξωτερικού κόσμου.
Να καταργεί την κοινωνική διάκριση ανάμεσα σε
πνευματική και σωματική εργασία.
Να συντελεί στην ανάδειξη της δυναμικής της ομάδας
αυτόνομων ατόμων που συμμετέχουν και συνεργάζονται χωρίς διακρίσεις, με ρόλους
εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου ρευστούς και εναλλασσόμενους στην πράξη.
Να διαπαιδαγωγεί στη δημοκρατία, μέσω των συνελεύσεων
όσων εμπλέκονται σε κάθε εκπαιδευτικό στάδιο, όπου θα αποφασίζουν για ό,τι τους
αφορά άμεσα και θα το εφαρμόζουν οι ίδιοι.
Εντέλει η
εκπαίδευση θα πρέπει να γίνει άσκηση ελευθερίας ισότιμων ανθρώπων.
Στη σημερινή
κοινωνία η εκπαίδευση, τόσο ως προς το περιεχόμενο, όσο και ως προς τη
μεθοδολογία και τις δομές της, αναπαράγει τις κυρίαρχες αρχές δηλαδή, την καταπίεση της ιεραρχίας, τη διαστρωμάτωση (καλοί και κακοί μαθητές,
βαθμολογία) και τον ανταγωνισμό. Καλλιεργεί την παθητικότητα, τη συμμόρφωση,
την υποταγή, τη συσσώρευση αποσπασματικών γνώσεων, το φαίνεσθαι και τη
ματαιοδοξία. Αποθεώνει την καριέρα και τον οικονομισμό. Ωθεί στην προσήλωση σε δόγματα και αποκόβει τον άνθρωπο από την Φύση, την φύση του και το
κοινωνικό περιβάλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου