Για μια άλλη παγκοσμιοποίηση
3η συνέχεια
Όλη αυτή η κατάσταση προκαλεί την συνειδητή δράση ή την ενστικτώδη ασυνείδητη αντίδραση όλο και περισσότερων ανθρώπων.
3η συνέχεια
Όλη αυτή η κατάσταση προκαλεί την συνειδητή δράση ή την ενστικτώδη ασυνείδητη αντίδραση όλο και περισσότερων ανθρώπων.
Η στάση και οι ενέργειες αυτών που υφίστανται τις
συνέπειες της παγκοσμιοποίησης είναι ποικίλες και μπορούν να χωριστούν σε δύο
κατηγορίες:
α) Τις αντιδράσεις. Τέτοιες είναι οι εξεγέρσεις με βία και
καταστροφή (νέων, μεταναστών, ιθαγενών, , μειονοτήτων, κ.λ.π.), οι τρομοκρατικές ενέργειες μικρών ομάδων
(Ερυθρές Ταξιαρχίες, 17 Νοέμβρη κ.λ.π.), οι θρησκευτικοί φανατισμοί, η θρησκοληψία,
η αποστροφή προς την πολιτική, ο ατομικισμός, η ιδιώτευση, η καχυποψία προς
όλους κ.ά.
Είναι η εφηβική φάση της
εναντίωσης σε ένα καταπιεστικό σύστημα ή κατάσταση.
Επειδή κάθε αντίδραση έχει σχέση εξάρτησης με εκείνο στο οποίο αντιδρά γι΄αυτό φέρνει έντονα τα στοιχεία του και το αναπαράγει με άλλη μορφή.
Η κατάληξη των αντιδράσεων είναι η διατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης με κάποιες ίσως, ανώδυνες για το σύστημα, αλλαγές ή η αύξηση των μέτρων καταστολής .
β) Τις δράσεις. Οι δράσεις έχουν το στοιχείο της υπέρβασης του
παλιού και της δημιουργίας καινούργιας ποιότητας. Η κατανόηση του αδιεξόδου του παλιού και του αναπόφευκτου θανάτου του, οδηγεί όχι σε εξαρτημένη αντίδραση με τα ίδια μέσα, αλλά σε αντικατάσταση του παλιού με άλλα μέσα και νοοτροπία ( χωρίς επιθετική βία κάθε μορφής, χωρίς δόγματα, χωρίς ΄΄νικητές΄΄). Με κατανόηση και εφαρμογή της αλήθειας ότι τα μέσα που χρησιμοποιούνται προσδιορίζουν τον σκοπό και τον περιέχουν, και ότι η καινούργια ποιότητα φαίνεται από το πρώτο βήμα. Με αίσθηση ότι μόνο παράλληλες αλλαγές στον ΄΄μέσα΄΄ (προσωπικό), και στον ΄΄έξω΄΄ (κοινωνικό), κόσμο δημιουργούν καινούργιες ποιότητες. Έτσι έχουμε:
Δράσεις σε συλλογικό επίπεδο :
- Τα κινήματα προστασίας
εθνοτήτων ή μειονοτήτων από εξολόθρευση (Ζαπατίστας, Παλαιστινιακή αντίσταση,
αλληλεγγύης στους μετανάστες κ.ά.)
-Oι κοινότητες αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που
απλώνονται σήμερα σε πολλές χώρες.
- Η δημιουργία και οι παρεμβάσεις των διαφόρων μη κυβερνητικών οργανώσεων (μη κρατικά επιχορηγούμενων), που ξεκινάνε με αγνή διάθεση για προσφορά. Δημιουργούν νέου τύπου σχέσεις με ομάδες ανθρώπων και με προβλήματα ( πείνα, αρρώστιες, θεομηνίες, κ.λ.π.
- Τα διάφορα κινήματα διαμαρτυρίας με διεθνή συμμετοχή ( Σηάτλ, Γένοβα κ.λ.π.) κατά των κραυγαλέων συνεπειών της παγκοσμιοποίησης (χρέη τρίτου κόσμου, αμερικάνικη πολεμική πολιτική υπερδύναμης, μεταλλαγμένα , περιβάλλον κ.ά.).
- Κοινωνικές και πολιτικές παρεμβάσεις από μικρά κοινωνικά, πολιτικά σχήματα και ομάδες που επιζητούν την συνεργασία μεταξύ τους ή και με ευρύτερες κοινωνικές ομάδες για επί μέρους προβλήματα χωρίς διάθεση αποκλειστικής ηγεμόνευσης του κινήματος (Ο Μάης του ’68 ανέδειξε και ενίσχυσε αυτήν τη τάση).
- Πολιτιστικές δραστηριότητες από ομάδες με διευρυνόμενη κοινωνική δράση.
- Ομάδες αυτογνωσίας που δίνουν προτεραιότητα στην εσωτερική αλλαγή .
Δράσεις σε ατομικό επίπεδο :
-Οι αθέατες ενέργειες ανώνυμων ανθρώπων που
κάνουν την αλλαγή στις σχέσεις τους με τον εαυτό τους, τους άλλους, τις ιδέες
και τα υλικά πράγματα. Δεν θεωρούν τίποτα δεδομένο και όλα τα επανεξετάζουν με
φρέσκια δημιουργική ματιά. Τη ζωή που
τους προσφέρεται τη βρίσκουν επιφανειακή ή ανούσια και θέλουν να την υπερβούν.
Νοιώθουν ότι η ουσία της ύπαρξης βρίσκεται στο ΄΄είναι΄΄ και όχι στο ΄΄έχειν΄΄.
Ότι το καίριο είναι η δημιουργία αρμονίας στον μέσα και τον έξω κόσμο, η δημιουργική
έκφραση και η ένταξη του καθενός σε ένα συνεκτικό κοινωνικό σύνολο, χωρίς να
χάνεται η βαθύτερη ουσία της ιδιαιτερότητας του κάθε ατόμου.
- Η πρακτική πολιτικοποιημένων ανθρώπων
που δεν εντάσσονται σε σχήματα, αλλά αγωνιούν για την πορεία της ανθρωπότητας.
Παρακολουθούν ή συμπορεύονται κατά περίπτωση αλλά σε απόσταση ΄΄ασφαλείας΄΄ από
τα διάφορα σχήματα, και συμμετέχουν στο κοινωνικό-πολιτικό γίγνεσθαι ενεργά,
χωρίς ΄΄πρέπει΄΄ και ΄΄άνωθεν΄΄ εντολές.
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλες οι παραπάνω περιπτώσεις ατομικής δράσης είναι έξω από την κυρίαρχη λογική της ιδιοτέλειας. Συνεχίζεται
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου